پخش زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
English عربي
5679
-
الف
+

اختصاصی: بازی در برابر استاد نصیریان مانند یک کلاس درس بود/ کتاب،روح جامعه است

افسانه بایگان در خصوص فعالیت‌های اخیرش و کتاب‌ و کتاب‌خوانی با آی‌فیلم به گفت‌وگو پرداخت.

افسانه بایگان در خصوص فعالیت‌های اخیرش و کتاب‌و کتاب‌خوانی  با آی‌فیلم به گفت‌وگو پرداخت.

به گزارش آی‌فیلم، افسانه بایگان در یازده سالگی در فیلم کوتاهی به ایفای نقش پرداخت؛ ولی فعالیتش در سینما و تلویزیون را در سال ۱۳۶۳ با بازی در مجموعه تلویزیونی پر بینندهٔ «سربداران» آغاز کرد. یک سال بعد نخستین نقش سینمایی اش را در فیلم «گمشده» به کارگردانی مهدی صباغزاده در سال ۱۳۶۴ به دست آورد و به یکی از پرکارترین بازیگران زن سینمای ایران و سوپراستار در دههٔ شصت تبدیل شد.

افسانه بایگان، نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن در نهمین جشنواره فیلم فجر برای فیلم«دو فیلم با یک بلیط» و دیپلم افتخار بازیگر نقش اول زن در چهاردهمین جشنواره فیلم فجر برای فیلم «خواهران غریب» را از آن خود کرد.در ادامه گفت‌وگوی آی‌فیلم با این هنرمند کشورمان را می‌خوانید:

آی‌فیلم: خانم بایگان شما برای اولین بار با مجموعه تلویزیونی «سربداران» در قاب تلویزیون دیده شدید. نحوه حضورتان چگونه بود؟

بایگان: ورودم به این عرصه از الطاف الهی به بنده بود. گروه تولید سریال سربداران در آن زمان،  یک سال و نیم بود که  پیش تولید داشتند و آدم های مختلفی برای نقش بنده انتخاب شده بودند و هر کدام به دلیلی نتوانسته بودند با گروه کار کنند و چند روز به حرکت گروه به سمت لوکیشن ابیانه باقی مانده بود که من تست بازیگری دادم و در آن زمان آقای چنگیز وثوقی که نسبت دوری با ما داشتند، به بنده خبر دادند و من به سر پروژه‌ی سربداران رفتم. البته باید بگویم که قبل از این سریال من فیلم کوتاهی در سن یازده سالگی بازی کرده بودم اما خب سریال سربداران اولین تجربه حرفه‌ای من بود. در شهریور ماه سال ۱۳۶۰، وقتی برای بازی در سریال «سربداران» انتخاب شدم. محمدعلی نجفی –کارگردان– به من گفتند: باید با گروه همسفر شوی زیرا دو سال است همه بازیگران این سریال انتخاب شده‌اند و در پیش تولید هستیم ولی نقش ترکان‌بانو را دراین مدت انتخاب نکرده بودیم.الان هم به روزهای فیلمبرداری رسیده‌ایم و باید به لوکیشن ضبط برویم که شهر کاشان است. شما با ما همراه شو تا با کمک کیهان رهگذر برای این نقش تمرین کنی.‌بعد از این صحبت‌ها، همراه گروه به شهر کاشان رفتیم و همان طور که گفتند، تمرین‌ها در کاشان انجام شد.

آی‌فیلم: در آن سریال بازیگران حرفه‌ای مانند علی نصیریان حضور داشتند. برای شما سخت نبود؟

بایگان: من خب آن زمان هم مبتدی بودم و هم سن و سال کمی داشتم و خیلی ترسیدم وقتی مقابل آقای نصیریان قرار گرفتم و واقعا حضور مقابل ایشان در فضای بازیگری برای یک بچه، می‌توانست سخت و ترسناک باشد ولی آن روز و آن لحظات با رفتار حرفه‌ای استاد علی نصیریان نه تنها ترسناک نبود که مثل یک کلاس درس گذشت. برخوردها به شکلی بود که من تازه‌کار اعتماد به نفس پیدا کردم

آی‌فیلم:  دلیل کم کاری اخیر شما چه بود؟ هم در تلویزیون هم در سینما بسیار گزیده کار شده بودید که البته الان شما رو بیشتر می‌بینیم.

بایگان: واقعیت این است که من به مخاطبان تلویزیون و سینما احترام فراوانی می‌گذارم و وقتی می‌بینم تلویزیون به یکی از تفریحات مردم تبدیل شده است ترجیح می‌دهم که در کاری باشم که دارای فیلمنامه و گروه قوی باشد زیرا این نوعی برای من رسالت است و باید به مردمی که در شهرها و روستاهای کوچک زندگی می‌کنند پیامی با محتوا برسانم و بخش مهمی از مردم در شهرستان‌ها و روستاها زندگی می کنند و باید تاثیرگذاری تلویزیون به روی آن‌ها افزایش یابد و من سعی می‌کنم کارهایی را انتخاب کنم که تاثیرگذاری زیادی داشته باشد مانند سریال «پریا» که اطلاعات فراوانی در خصوص بیماری ایدز به مردم و خودم داد و باعث افزایش اطلاعات بییندگان محترم شد.از طرفی دیگر در مقطعی تصمیم گرفتم از بازیگری کمی فاصله بگیرم چرا که سینما به سمت و سویی می‌رفت که نتیجه‌اش نقش‌هایی بود که کارکرد خودش را از دست داد و من اگر می‌خواستم در این مسیر حرکت کنم به طور قطع برای همیشه از یاد می‌رفتم بنابراین برای ماندگار شدن خودم رفتم و در واقع این فاصله از سینما بیشتر به ماندنم کمکم کرد.

آی‌فیلم: خانم بایگان اگر اشتباه نکنم شما در سال 85 کتابی به نام «مهر مکتوب» منتشر شد که نام شما بر روی آن بود و در واقع دفتر شعر شما محسوب می‌شد.این روزها نمایشگاه بین المللی کتاب در حال برگزاری است، کمی در خصوص کتاب خودتان و در کل در مورد کتاب صحبت کنید.

بایگان: کتاب «مهر مکتوب» دل‌نوشته‌ها و در واقع شعر نوشته‌هایی بود که در طول سال‌ها جمع‌آوری کرده بودم و در واقع تصمیم گرفتم که آن‌ها را به کتاب تبدیل کنم و برای من اتفاق خوب و بیشتر از همه شیرین بود و امروز که مدت ها از چاپ آن می‌گذرد اما آن را دوست دارم در خصوص کتاب هم بایدبگویم که، کتاب از نظر بنده روح یک جامعه است و بدون کتاب و خواندن آن روح جامعه از بین می‌رود و این روح در مرحله اول از طرف والدینبه جسم یک انسان دمیده می‌شود و بچه‌ها باید تاثیر کتاب خوانی را در والدین ببینند تا کتاب خوان شوند.زمانی فردی کتابی می‌خواند در واقع فراتر از زمان و مکان حرکت می‌کند و تنها چیزی که یک انسان را می‌تواند به گذشته و آینده و مکان دیگر ببرد کتاب  است و به نظرم کتاب در دین اسلام و نزد خداوند در چنان جایگاه بالایی قرار دارد که خداوند، معجزه آخرین پیام‌آمور بشر «حضرت محمد(ص)» را کتاب قرار دادند و من هر بار قرآن مجید را مطالعه می‌کنم چون بسیاری از آیات آن در قالب قصه و داستان است بسیار دلنشین است و این نوع سبک تاثیرگذارترین نوع است.
با توجه به نزدیک‌ شدن تابستان دوستان کتاب‌هایی را انتخاب کنند که به سلیقه‌هایشان نزدیک‌تر است تا اوقات فراغت خود را با کتاب بگذرانند و از مردم دعوت می کنم به بزرگترین اتفاق فرهنگی کشورمان روی خوش نشان بدهند.

آی‌فیلم: این روزها مشغول چه کاری هستید؟

بایگان: چند فیلم‌نامه به دستم رسیده است که در حال بررسی آن هستم. اما در فیلم «نگار» به ارگردانی رامبد جوان بازی کرده‌ام که فیلم بسیار خوش ساخت و خوبی است که ان‌شالله به زودی به اکران عمومی در بیاید.

*مصاحبه‌کننده: هانیه خاوری برای وبسایت آی‌فیلم

نظر شما
ارسال نظر